Saturday, June 19, 2010

Trip Sungai Congkak

Sedetik saja lagi untuk masa yg Roy, Aliff, Mel, Anas, Afiq, aku dan sekutu yg lain telah bincangkan, tak kira di Ali mahupun Muqarrabin tiba. Akhirnya, setelah ramai yg kecundang dengan tuntuan masing2, nama2 yg tersebut juga yg jadi the last man standing sebelum kami konvoi beramai2 ke Sg Congkak. Menurut peta dunia, Sg Congkak berada di Selangor, bukannya di Uganda seperti yg aku impikan selama ini. Aku terkesima walaupun motor aku tak mampu aku bawa aku ke Afrika untuk usha Piala Dunia. Barang2 aku main sumbat je dalam raga motor tu sebab ayah aku tak nak pasang box kat belakang motor, sebab dia kata tak bergaya untuk dibawa ke sana ke mari. Aku terkesima memandangkan box tu bukan sebesar Proton Exoria. Lalu, aku bergegas ke port pertama kami, Ali atas untuk menanti siapa2 yg belum tiba malah baru nak bikin taik mata. Afiq kelihatan letih sangat sebab baru balik dari kerja shift malam. Anas dah cuak sebab Afiq yg bakal drive dan ubat terbaik, Afiq order roti canai dan teh tarik sebagai ubat tahan tidur. Agak efektif dan berkesan dari pil Chi Kit Teck Aun nampaknya. Aku hanya mampu melihat sebab tangki perut aku masih lagi penuh kena bubuh dengan nasi goreng buatan mak daku. Seorang demi seorang sampai sampai la dalang kepada semua trip kami, Roy datang dengan Lagenda 110Z beliau. Dia nampak selamba malah sebelum dia sampai lagi segelas teh ais dah terhidang untuk beliau. Aku tertanya2, bagaimanakah beliau mampu berbuat demikian sedangkan Ali tak menyediakan perkhidmatan on call. Semua dah ada, cuma Mel lewat sikit sebab dia rushing dari Bandar Putra, agak jauh di situ kalau dilihat dari satelit. Bowe je tak dapat datang sebab dia ada hal yg tak dapat dielakkan dan terpaksa dirempuh beliau. Nasib baik hidung dia tak kemik macam bumper kereta abah aku lepas accident.
Afiq dah kenyang dan semua dah ready, maka kami berentap menuju ke destinasi. Aku agak kabut sikit disebabkan motor aku mengidam nak bermanja dengan daku. Kena la start banyak kali di khalayak ramai sebab motor aku takde electric starter. Spark plug pun macam dah usang sangat je lagi2 dengan timer yg amat pantas mematikan enjin motor daku. Aku dengan tabah hati start motor dengan mengenepikan maruah aku yg tercalar. Akak yg drive Wira kat sebelah dah tersenyum2. Tak tau la dia tergoda dengan lagak gaya aku seperti Rossi. Mel bagi kata2 memberangsangkan, agar aku jangan panik tak tentu hala sebab ni 1st time aku redah bawa motor jarak jauh. Paling jauh pun sebelum ni aku drive sampai ke Giant je. Itupun sampai kat tempat park.
Kali ni aku perlu berdepan dengan situasi yg mencabar. Aku perlu memulas throttle sekuat hati sehinggakan aku ingin terbang walaupun aku selalu layan Bawalahku Terbang by Fabulous Catz. Tapi takkan aku nak terbang dengan motor aku sekali? Sungguh ku tak sanggup sedangkan aku bukanlah Superman walau gayaku seperti Faizal Tahir.
Sejam setengah perjalanan membuatkan daku terasa begitu kebas sekali, tapi pintu gerbang Sg Congkak membuatkan kami terlupa segala perit jerih untuk ke sana tapi malangnya, akak kaunter pintu masuk tak lupa nak pau RM 2 seorang dari kami.
Ramai orang sedang berkelah dengan family masing2, sebab masa ni tengah cuti sekolah. Jadi banyak la kanak2 ribena yang sedang seronok bersuka ria. Aku layan je la, sebab aku tak pernah alami masa aku budak2 dulu.
Kitorang cari port paling jauh dan bebas manusia2 sekalian. Segalanya baik tapi masalahnya nak set up arang mengambil masa yg sangat lama sehinggakan aku mampu menjadi arang kalau dibiarkan perkara tu berterusan. At last, selepas berendam sambil mengipas bagai nak rak, maka terhasillah BBQ yg amat special untuk dinikmati, lagi2 dengan titik peluh kitorang sedangkan aku rasa aku tolong diorang habiskan ayam2 berkenaan.
Masa kitorang berendam dalam air tu pula, kitorang dah terasa macam dalam peti ais sebab air dia macam mengalir dari pergunungan Alps je. Sejuk sangat! Aku terasa di Antartika cuma tak nampak je beruang kutub kat sini. Lepas kitorang celup je kaki kitorang, lagi2 kaki aku yg berbau stoking tak basuh 32 hari, ikan2 dalam air terus serang kaki kitorang, pastu main gigit2 manja pula. Afiq dengan Mel dah geli2 semacam tapi inilah spa ikan di mana ianya murah dan berkesan dari Spa Q.
Kebetulan ada scout tengah camping kat situ juga, dan aku tengok diorang asyik ke hulu ke hilir bawa kayu. Aku pun tak tau diorang nak buat apa dengan kayu kayan berkenaan. Mungkin nak bina tugu negara pula kat sini kot.
Dah selesai membedal ayam2 berikut, kami pun beransur pulang dengan kepuasan yg tidak tergambar sebab dah habis Kodak. Apabila sampai di Desa Tasik, kitorang pit stop kejap dan apa yg pasti, muka Roy yg kacak tu dah terserlah kepenatan yg amat dan paling kesian, Mel sebab kena patah balik ke Bandar Putra. May the force be with him tapi tidak bagi aku kerana sebaik sampai di rumah aku terus baring macam tak sedarkan diri. Nasib je tak mimpi ayam beronggeng dekat Bukit Bintang.

*penat tapi ketegaq nak buat lagi lepas ni

3 comments:

  1. sumpah jeles! tak bawak aku sebab aku sorang je perempuan. lagi lagi sekarang kau kan buaya. aku kena beware. hauhauhaiahsiahsiauhaia.

    ReplyDelete
  2. huh? GIGIT ko karang!! waaarrgghhh~

    ReplyDelete
  3. nampak sgt BUAYA! pakai pun kasut crocs. hauhauhauha.

    ReplyDelete