Wednesday, June 9, 2010

sebuah tragedi

Dikala aku termenung keseorangan, aku terperasan kucing jiran aku asyik baring2 manja dekat belakang rumah tuan dia. Ekspresi muka macam nak bajet comel depan aku, menggoda. Aku terkesima dan terasa macam nak gentel kucing tu sesuka hati disebabkan bulunya yg amat gebu mengalahkan bulu beruang koala di kutub Utara. Fuh, nasib baik aku ingat lagi iklan susu Enfagrow tu. Akan tetapi, niatku terhalang kerana pagar yg mencanak tinggi dan mampu mencederakan jari jemari ku yg selembut kulit bayi. Aku hanya mampu menatap kucing berkenaan setelah aku dapati beliau meracau tak keruan kerana mendambakan belaian aku. Aku terus berlalu meninggalkan kucing berkenaan ke-seekoran untuk mengelakkan keadaan bertambah parah dan aku tidak pula ingin menjadi paria pada saat2 kritikal begini. Aku kehairanan. Kenapa aku menjadi kegilaan kucing2 semenjak dua menjak ini? Untuk menghilangkan kekusutan di dada ini, maka aku mengambil langkah alternatif untuk usha facebook demi mengalihkan igauan dari kucing2 gelandangan yg merewang ke seluruh benak hati ini.
Sedang aku surf apa yg ada dekat dekat facebook, tiba2 dan secara tak diundang aku terperasan satu link dekat wall kawan aku. Mungkin dia upload sebab dia tag kawan2 dia, tapi masalahnya tajuk tu kurang memberangsangkan la, "Kekejaman Ke Atas Kucing". Aku terkejut juga, sebab di kala Israel sibuk duduk pulun rakyat Palestin, ada pula yg bikin onar terhadap kucing2 yg tak bersalah. Sesungguhnya kucing tu tak berakal macam tuan2 sekalian jadi adakah patut hak kucing dicabuli sedemikian rupa. Jangan salahkan aku sebab kucing takde rupa Megan Fox. Rasa sebak di dada yg kosong kerana kebosanan dikala cuti ini akhirnya aku penuhkan juga dengan kesedihan melihat kucing tak terdaya terkena penangan raksasa durjana. Malangnya Kamen Rider off day dan tiada masa untuk menjalankan misi menyelamat segera. Kucing mengerang kesakitan. Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Maafkan aku kucing kerana ku tak bisa memilihmu.
Ended. Video tu dah habis dan aku menarik tangan yg entah bila aku tutup mukaku yg suci ni. Rupa2nya perkara tu dah lama berlaku, agak2 dalam 5 tahun lepas di mana aku masa tu masih kanak2 ribena lagi dan nak eja kucing pun entah tahu ke tidak tu. Aku berharap sangat jumpa kucing tu, tapi adakah beliau masih ada di dunia ini lagi? Jawapannya, hanya Allah saja yg tahu dan alangkah indahnya pahala bagi yg sudi menjaga kucing tersebut dan mencurahkan kasih sayang bagaikan menatang minyak yg penuh. Aku bangga kalau dapat jumpa kalian!

1 comment:

  1. btol tue..sdey ann..ermm..wlaupun sy xske kucing sbb pnh kne ckar,xder arr smpi ati wat cmtue..huhu

    ReplyDelete