Friday, June 18, 2010

cuti: dual mission!

Sekian lama aku bertapa di rumah, akhirnya, mama daku mengarahkah untuk menjadi bodyguard adik aku. Mission aku: excort adik sampai lrt Pudu dan hantar sampai depan tution Martin. Aku terkesima, bahkan Tom Cruise pun belum mampu nak bikin mission ni sebab payah sangat dan apa yg mustahil aku tidak dibenarkan menggunakan apa2 gajet mahupun Inspector Gadget. Fuh, peluh jantan terpercik di dahi, menandakan mission ni amat berisiko tinggi, namun apakan daya, aku terpaksa dan dipaksa mempertaruhkan nyawa daku demi menjaga keamanan manusia sejagat. Jap, kite berehat sebentar bersama roti Drogba~
Perjalanan dalam lrt membuatkan daku berdebar dengan mataku setiap detik liar memerhati keadaan sekeliling, bukan bahaya mana pun, cuma takut terlepas stesen di mana aku sudah 2 tahun tak pernah naik lrt. Selepas stesen Chan Sow Lin, aku dah mula alert, dan mula mencari dimanakah Pudu. Hanya selepas itu tapi aku seolah kehilangan arah kerana terpukau dengan suasana KL diluar sana. Bagaikan rusa masuk kampung, aku termanggu sampai la akak interkom tu memekak, menandakan tren tiba di Pudu. Aku tersentak seraya aku keluar dengan muka yg agak macho di situ. Misi selesai sebaik saja daku tiba depan tution Martin tapi sedang aku terenung, aku teringat yg aku pernah belajar di sini dan ponteng pun di sini. Apakan daya, aku hanya seorang lelaki yg polos untuk belajar dalam masa yg sama godaaan Kota Raya amat kuat sekali.
Dalam perjalanan pulang, ingin saja aku naik tren ke Masjid Jamek, untuk akses ke Jalan TAR, tapi entah, macam mana aku dapat idea gila nak berjalan kaki ke sana. Aku lihat menara Maybank sebagai end point aku. Tak jauh tapi tatkala aku berjalan, aku dah terasa lenguh. Nampaknya, mataku mula menipu diriku. Nak tutup mata nanti jatuh longkang pula. Tiada pilihan melainkan berjalan. Banyak kedai motor di sekeliling dan aku terasa macam nak rembat je Aprillia yg taukei kedai tu park tepi kaki lima. Namun, aku tak reti nak bawa moto mahal sedangkan Honda 70 pun aku tercungap2 nak start. Aku teruskan perjalanan sehinggalah aku nampak Times Square yg betul2 di sebelah kiri aku. Begini rupanya Times Square jika dilihat dari sudut belakang. Camouflage semata2. Aku bersimpati terhadap dikau dan aku dapat merasakan pasaraya SKMJ jauh lebih cantik darinya.
Aku teruskan lagi sehingga aku merentasi balai polis Hang Tuah, tempat lama abah aku. Mungkin officer kat sini dah kena tukar, jadi tak ramai la yg mengenali daku. Aku perasan, ada 3-4 orang polis sedang tunggu depan hotel, nak cekup pelacur barangkali sebab banyak sangat hotel murah kt situ. Kalau iman lemah, entah2 aku pun dah terjebak sekali masa tu. Aku sekali lagi, bermuka suci lalu tersenyum simpul pada abg polis. Dia usha pelik, aku gerak cepat2, takut juga dia anggap aku ni mat bangla yg berlegar2 di KL. Aku dah letih, masa ni aku lintas Puduraya, yg tengah di-renovate. Smart gak dia nak tukar exactly macam terminal bas dekat Bandar Tasik Selatan.
At last, setelah melewati St John Cathedral, kini aku mula mengorak langkah yakin dan serta merta aku mncilok di celah2 manusia siap dengan bau ketiak yg bermacam2. Mungkin Rexona perlu melakukan kempen gune deoderant selepas ini. Daku lihat bermacam karenah orang kat situ, jual macam2, semata2 nak sara hidup tapi aku hanya mampu menatap dan berharap mereka lebih bahagia.
Pustaka Mukmin betul2 depan aku. Dengan langkah yg agak bangga, aku masuk ke dalam seraya bertanyakan kepada taukei kedai mengenai misi sulit aku. Dia menunjukkan arah belakang, dekat rak hujung sekali. Aku perasan ada gadis sedang usha kitab Hadis 40. Muka suci je dan nampak macam takut2 bila aku nak lintas depan dia. Apakah dia cuak sebab aku terlalu hensem bagi dia untuk menatap wajahmu yg suci ini? Aku tak peduli, janji misi aku tercapai dengan saksamanya. Aku mula survey, banyak jenis lagi dalam English, menyukarkan aku untuk memilih. Aku selak2 isi dan maknanya. Macam baca karya Shakespeare pun ada, tapi aku pilih Ar Rahman sebab bahasa dia senang nak difahami lagi2 untuk mualaf yg baru nak kenal erti Islam ni. Sambil aku bawa ke kaunter, aku harap apa yg aku buat ni jadi asbat kepada penyebar hidayat ke seluruh alam. Insya-Allah.

*kill two birds with one stone pada hari tu dan aku insaf tak nak jalan kaki dah


1 comment:

  1. hehe..bgos per jln kaki..leh dok bljr dari alm..ngee~..tp sbgai P cm bhyer jer nk round some place sorg..haha..

    alsn x lok d'kluarkn utk mnyekat tindakn2 y baeq..

    ReplyDelete