Saturday, June 26, 2010

ada apa dengan trafik light?

Merah.Kuning.Hijau. Itu bukanlah perubahan Kamen Rider Trial Accel tapi itu adalah mekanisme lampu isyarat. Mungkin anda semua amat mengenali kehadiran lampu2 berkenaan di jalan raya walaupun sinar cahaya tak seterang lampu suluh berkuasakan bateri Everady. Sedang aku teman mak aku drive kat sekitar Desa Tasik ni, aku mula perasan macam mana lampu isyarat ni berfungi. Aku nak tau sangat2 dan siapakah dalang di sebalik lampu isyarat berkenaan. Tanpa kira hujan atau panas, ia tetap tabah menjalankan tugas tanpa meminta apa2 pun dari pengguna jalan raya. Oh, lampu isyarat, ketabahan dikau menawan hatiku yg lara ini~
Mak aku berhenti di simpang. Ada dalam 5 lampu isyarat displayed menghadap sudut masing2 dan apa yg aku perasan yg atas sekali, bertentangan dengan aku. Kebetulan mak aku dapat lane depan sekali. Aku usha je, tanpa berkelip. Aku fikirkan segalanya mengikut rentak masa, tapi aku terkesima bila ada lampu yang tak mengikut apa yg aku perhatikan selama ini. Jadi, adakah lampu isyarat ni random semata2? Kalau begitu, siapakah yg mengawal segala gerak geri lampu berkenaan? Tiba2 terkeluar spekulasi yg lampu ini dikawal oleh orang yg mempunyai kuasa psikik? Nasib tak bengkok tiang lampu berkenaan dikerjakan oleh manusia berkenaan tapi apa yg aku lihat tiang itu seakan2 teguh dan keras malah tak terkesan walaupun disepak terajang oleh lelaki durjana yg menjalankan keganasan domestik. Baru bertemu buku dan ruas.

*kalau rosak je, dah jammed jalan. menyusahkan!

No comments:

Post a Comment