Saturday, November 28, 2015

ZyraRoxx's Mini Giveaway: Buasir Otak the Komik

Uhuks! Uhuks! 

Hidung pulak dok bersin takmau stop dek berdebu dan berhapaknya blog sangkut yang beberapa purnama aku tinggalkan sepi tanpa lagu. Kebetulan ada membe ZyraRoxx (eh membe ke?) dok promot contest yang didirikan sama beliau laksana gameshow Istana Takeshi dan pemenang contest tersebut berjaya merangkul kombo komik Buasir Otak beb! Dah gaya menang Piala Thomas gitu.

Secara jujur dan sememangnya sebagai lelaki suci, aku cukup teruja dengan contest sis ni buat, sebab berjaya menyemarakkan semangat kompetitif sampai aku sanggup mencemar duli (ewah) untuk kembali merapu di persada blogsphere, well, tujuan aku buat blog dulu pon sebab bosan tahap dewa masa lepas matrik tunggu masuk degree pon walaupun aku mula berjinak dengan dunia blog masa form 4 dahulu kala(?)

To guys yang tersinggah ke blog aku yang tak seberapa ni, boleh follow sis ni jugak di SINI sesungguhnya content dalam blog beliau memang sempoi bak ang dan kalau korang blogger dan mampu mengalahkan aku pada tahap Dewata Raya, meh ler join contest ni. Angkuh betul aku!





 
Kebetulan aku tengah menderita sakit buasir (ok tu tipu), jadi dengan secara tidak langsung aku dapat merasakan aku ada jodoh dengan contest prize komik Buasir Otak tu. Macam mana aku tau kau tanya? Naluri cheapskate kot *renung sinis*

Tuesday, December 9, 2014

kemelut masa

Mula menginjak terintai dalam lingkungan kelompok warga dewasa, sedikit sebanyak mengajar akan erti yang mungkin terpahat dalam kamus Dewan Bahasa "Tanggungjawab", mungkin perkataan sebegitu rupa tidak akan terlihat di mana-mana book sale seperti BigBadWolf disebabkan di sana hanya melelong buku luar yang tak seberapa laku barangkali dan jika dibeli hanya turut membaca selepas tu anguk dan geleng sebab tak paham bahasa tahap tinggi kadang kala hingga mencecah lapisan atmosfera. 

"Tanggungjawab", bak kata pakcik Ben kepada Peter Parker dikala sebelum menghembuskan nafas terakhir,

"Great power comes with great responsibilites"

Terkesima seketika dengan maksud yang cuba disampaikan oleh pakcik Ben dikala aku di bangku sekolah, zaman tiada BlueRay rip dengan sari kata Subscene yang menjadi pemudah cara dalam tayangan video di laptop arjuna beta ini. 

"Yang berlaku takkan berulang semula, hidup harus diteruskan"

Maaf, ayat yang tu aku tak berani nak citation, sebab hasil ni bukan aku serahkan pada SV untuk semak sebagai tesis. Okeh hambar. Saban hari, bilangan jambang makin menebal, lemak di perut makin bercambah, tak dapat aku nafikan bahawa hidup semakin lama semakin payah. Macam main game, lagi tinggi level, lagi susah la stage yang kita kena hadapi. Tak gitu?

Itulah. Aku tersenyum bila tertengok gambar lama, sekitar 6 tahun lepas. Tak sangka sejauh ini aku dapat pergi. Ada yang dah bina keluarga, ada yang dah bekerja. Namun aku, ada misi dan visi tersendiri ternanti untuk terlaksana kelak. Doakan.

Saturday, March 29, 2014

merapu

Sampai bila diriku begini, terhimpit, dihempap, dikemam dengan sebuah sejarah logika duniawi hakiki lagi fana ini yang termetra tanggal 8 tahun dulu, tapi dikira dengan jari kaki sudah mencecah belas tahun. Cukup kot nak bawak pi sekolah memandu daftar test JPJ.
Dimanakah janji yang kau tabur dulu walaupun pada asalnya aku hanya bertepuk sebelah tangan, syok sendiri dalam dunia fantasi magika buatan Taiwan? Namun kini aku berserah, menghembuskan nafas lelah seperti berlari tanpa hala tuju tapi aku berharap agar cukuplah setakat di sini saja akan kisah kau dan aku.

Wednesday, March 26, 2014

fajar sunyi

Hujan tanpa henti,
Seolah petanda cinta tak di sini telah kau berpaling

Walau di masa ini aku sedang berjuang atas papan kekunci tatkala musim panas kembali tiba arakian hujan acap kali sembang kencang di Ali Maju, namun heat stroke tidak bisa mematahkan semangat untuk melayan kembali kejiwangan sementara menanti azan subuh berkumandang. 

Sunday, March 9, 2014

kesuntukan masa

Masa.cepatnya masa berlalu seperti kelajuan sang saka harimau. Oleh sebab sebegitu rupa yang pada awalnya tak seberapa logikal, namun aku harus perlu menelan pahit jerih bahawa masa yang aku miliki sekarang adalah defisit. Seperti pergi Parkson nak beli baju cap Crocodile tapi dalam dompet terselit kemas rapi sekeping nota rm 10. Tak ke sempit gitu?

Tuesday, February 26, 2013

kembali pulang?

Ditebas segala lalang, diracun segala rumpai, disapu segala sawang. Adakah ini makna tersirat bahawasanya aku akan kembali lagi merapu di blog yang sudah seberapa purnama jika mengikut GMT Planet Namek. 
Mata aku segera terpandang akan tarikh keramat 2010 dengan 47 post sahaja dikala pada waktu itu ku belum punyai harta dan jiwa raga. #Eh
Dengan azimat 2013, baru aku dapat bertapak walaupun hampir bergoyang lagi goyah seperti dalam Tower Builder tapi itu bukan bererti aku selalu pergi Tonton.com semata nak lihat semula Joyah Jongang. 
Dulu baby face. Lepas 3 tahun papa face, kalau banding dengan abam Wak Doyok, tertanya beliau out of my league. Okeh, itu bohong :P


Saturday, December 18, 2010

hari yg gedik

Hari ni Jumaat, in English they say Friday. not Friday 13th.
Apa yg speselnya hari ni berbanding dengan hari2 yg sebelumnya sampai aku dah macam tergedik2 sakan ni?
Nak kata makin maskulin pun tidak juga, makin hari makin kembang ada la sebab asyik masuk mulut je apa yg terhidang di rumah. Sebab kenapa saya suka rumah? Sebab mak masak best sampai boleh jadi tembam. 
Lepas solat jumaat je, aku terus gerak ke WangsaWalk dengan ditemani oleh Fared SJI dikala hujan turun mencurah2 ke setiap inci tubuhku tapi itu tidak mematahkan semangatku untuk bermati-matian ke sana. Jangan diminta mati katak di jalan raya. Sangat parah! 
Sampai dekat area WangsaWalk, tetiba je dengan secara spontan tanpa diatur oleh tester JPJ, aku terpandang akan satu scene sebelah kanan aku kot, kalau tak silap. Comel tak terkata. Ini bukan gadis eh. Harap maklum.
Just a green view yg sangat menarik mata hatiku walaupun selama ni buta hati je. Lepas dah tengok view tu, mula la minda imaginasi aku nak membayangkan benda yg bukan2 selama ini yg aku sendiri dah block dengan pop-up blocker versi tetingkap. 
Dalam imaginasi aku eh. Kejap2, aku cuba mengimbas:
*ada rumah 2 tingkat, yg sedang2 saja. 
*depan halaman rumah ada kereta, tapi tidak dikenal pasti jenis mana dan aku harap bukan Nissan Felany
*ada superbike (my favourita~)
*dekat tingkap, seorang gadis pakai baju lite pink long sleeve dengan bertudung tengah merenung ke luar. sweet sangat sangat sangat. sampai tiga kali tu. korang faham je la kan bila dah dalam imagination. semua benda nak perfet. tapi gadis tu renung aku la. 
[tersipu malu seketika].


Jadi, dah sampai depan TGV WangsaWalk tu kononnya nak book tiket untuk Macik Limah pulang ke Desa tapi apakan daya, mungkin sekali movie tu best sangat sampai semua session orang dah sapu. Tinggal Tron je yang tinggal. Memang motif aku nak tengok Tron. Tapi jangan tuduh aku berkonspirasi dengan abg yang jual tiket dekat kaunter tu. Kepingin sangat tau dari lepas tau trailer dia dah keluar dekat Youtube. Aku punya obses sampai semak sejarah Tron dekat wikipedia.org sampai aku pun tak percaya aku telah buat research mengenainya. Kan bagus kalau aku buat kerja macam ni dekat subjek Material Science aku, takde la aku free2 dpt D+ untuk subjek tu dalam sem lepas. Takpe, redha je la kan :)

Dalam cinema, aku menggeletar kesejukan, dah terasa macam dekat benua Antartika je cuma slack kekurangan prop penguin je dalam cinema tu. [sambil tangan asyik dengan masukkan pop corn dalam mulut]


*aku berjaya habiskan popcorn large sebaik saja iklan dah habis. percaya tak? ahaks.





there is lipas in the jamban

awas! jangan biarkan hidup anda diserang parasit lipas.

Jujur dan gentle aku story kat korang, aku memang cuak tahap karipap dengan serangga bernama lipas ni, lagi2 kalau makhluk yg diberi jolokan nama Lipas ni terbang ke sana ke mari dalam jamban. Well, now everybody can fly isn't it? Secara ikhlas lagi sucinya, aku pun tak pasti dari mana datang nama lipas kepada beliau. Dalam buku teks sejarah tingkatan 5 pun tak menerangkan sejarah perkembangan kaum dan sepupu sepapat lipas. 
Nak dipendekkan drama yg tak berapa panjang ni. 
[dalam jamban masjid UKM], maka terdapatlah sekawan tiga ekor lipas. Mereka sentiasa bersama dan mungkin berikrar untuk sehidup semati bersama walau apa jua keadaanya. Tapi nasib tak menyebelahi mereka sama sekali kerana ditakdirkan dua daripada mereka dengan keadaan yg sangat menyedihkan sekali.
[penulis berhenti menulis sekejap sebab terharu dan hampir nak menitiskan air mata akibat sketsa itu]
Tinggal seekor saja lipas yg tinggal. Itu pun dalam nyawa2 ikan, sebijik macam Survivor season 3, tapi latar belakang je dalam jamban. Dengan langkah yg tak bermaya, maka lipas itu mula mengorak langkah, perlahan-perlahan. Entah ke mana destinasi lipas tersebut, hanya lipas dan Tuhan saja yg mengetahui sebelum hilang dalam lubang air kumbahan, buat selama-lamanya.
[penulis berpendapat bahawa bau busuk akibat dari sesiapa yg terlupa untuk flush jamban selepas selesai projek punca kepada ancaman kepada kemandirian spesies lipas di muka bumi ini]
Jadi, adakah itu salah satu daripada propaganda di mana kita semua, para pengguna tandas awam untuk menjaga kebersihan tandas selepas menggunakannya? Maka, flush lah jamban dan anda dapat menyelamatkan warga lipas daripada belenggu kepupusan. Adakah kita mahu lipas sebaris dengan burung dodo untuk tatapan anak cucu cicit piut dan seterusnya kelak? Seriusly, sangat menjengkel dan menggiurkan.

*guess who is the penulis? hahahahahahahaha.

Monday, December 13, 2010

ini test JPJ ke?

Dalam minggu lepas kot sampai aku pun dah terlupa tarikh yg sebenar daku menduduki test JPJ akibat lama sangat tak update blog ini. Macam biasa, aku test JPJ dekat SKEM, Gombak. Untuk pengetahuan korang sekalian, Gombak itu dah dikira dalam kategori negeri jajahan Selangor Darul Ehsan, itu apa yg berdasarkan aku baca dalam buku teks Geografi Tingkatan 3 dulu kala je. Betulkan daku andai kata aku tersilap kata. Dah lama sangat tak study Geografi sejak SPM, tetiba je terimbau kembali kenangan terindah time form 3 dulu.




key:
yg biru tu rumah aku, yg merah tu SKEM.


Just imagine kalau kene drive motor Wave tu sejauh ini sebanyak 3-4 kali dalam seminggu. Penat tahap dewa dengan minyak cepat je kering, lagi2 harga minyak RON 95 tu dah naik harga. Demi nak genggam lesen P kelas D tu, maka aku gagahkan jua kudrat ini, walau aku terpaksa mempertaruhkan nyawa sendiri.
Bukan nak mengarut, tapi ramai member aku syahid di jalan raya dengan Lebuh Ampang ni, sangat la sesak akibat construction di tengah jalan itu. Sampai bila nak siap aku pun tak tahu la, sebab aku bukan budak Civil. Pasrah je lah time nak mencilok sana sini walaupun pada dasarnya aku bawa motor macam daredevil. No risk, no fun.




Maka setelah tamat tempoh aku belajar, maka aku dengan tidak segan silunya pergi daftar untuk test JPJ. Time training dekat bukit je dah berapa kali mati enjin. Time parking pun berapa kali mati enjin. Time 3 point turn je tak mati enjin. Kenapa aku bawak kereta Viva mak aku tak pernah pula mati enjin. Eh, lupa pula. Kereta Viva mak aku jenis auto transmission. Bawa la macam mana pun, takkan mati enjin unless tutup ignition tu. Kering je la, sebab lesen L aku pun dah nak kiok hujung tahun ni. Kalau aku fail JPJ ni, maka aku kene repeat dari ceramah 6 jam lagi. Oh tidak, sangat membosankan. 
Time test JPJ tu, aku mulakan dengan test jalan raya. Kene drive kereta Viva tapi manual punya. Sesudah bagi salam dekat tester JPJ tu, maka aku mulakan dengan lafaz bismillah~ ...
Enjin mati sebab aku lepas clutch banyak sangat. Banyak ke? Sikit je la. Rupanya clutch Viva tu pendek sangat, susah nak balance lagi2 kaki aku yang sangat perkasa ini. Bawak dah lepas, walaupun kene maki je dengan tester JPJ tu. Mulut capoi sangat2, sampai nak bernanah telinga ni menahan suara beliau. Aku berdiam je, kalo melawan karang, tak pepasal aku kene balik SKEM dengan tester JPJ tu yg drive. So sad~
Time test dalam litar. Aku bernasib malang sekali apabila aku dapat kereta Kancil yg clutchnya pendek. Kenapakah? Apakah dosaku hingga diberi begini? Oh tidak. Dengan nada yang agak pasrah, aku mulakan ujian bukit. 1st try kantoi sebab terlajak sangat. 2nd try pula begitu. Sangat payah nak balance clutch sebab pendek sangat sampai JPJ yg jaga bukit tu asyik mengeluh je. Aku terkesima. Akhirnya aku lepas juga. Nasib baik tak kena suruh balik. Kalau tidak, berbulu nak bayar lagi untuk lesen penuh kelas D. Aku tak sanggup sama sekali. 
Alhamdulillah, parking dengan 3 point turn aku lepas dengan susah payah sekali akibat clutch pendek, sampai JPJ yang jaga depan tu asyik gelak2 je tengok aku. Apakah salahku sehingga diperlakukan begini?
Last, but not least, aku berjaya jugak dapat test card aku dengan catatan LULUS walaupun aku rasa aku bawak macam membahayakan. Hadoooihhh~

i'm back!!


Sejak sekian lama aku tinggalkan blog macam nak merantau ke Uganda selama beberapa bulan dan akhirnya aku pulang jua untuk berblog seketika, mungkin for eternity kot kalau aku tidak kekeringan idea yg memaksa untuk bertapa di Gua Murut sekali lagi, tapi semenjak dah masuk UKM ni, jelas terasa kesibukan yg melampau sehingga kekusutan idea akibat dari kesan sampingan mengadap buku calculus itu dan sangat menghairankan aku lebih masa kepada facebook sedangkan assignment juga menimbun. Sangat ajaib.

Wednesday, September 29, 2010

kamera dan gambar

Abah keluarkan CyberShot 12.1 MP beliau seraya meminta aku snap gambar abah dengan mak ketika bersalaman untuk hari raya. Seperti biasa, dengan lagak gaya seorang profesional tanpa DSLR D60, aku adjust balancing serta macro, dan tekan shuttle. Terpampang dengan skrin LCD 2.4 inci CyberShot tu. Cantik, tak macam Nikon Coolpix L16. Buruk habis, lepas snap je aku tak lalu nak tengok melainkan gambar gadis Tawakal dan seumpamanya.
Selalunya, dan kebiasaannya, aku suka save dalam folder PC di rumah dan kalau korang tengok, sure korang terpegun sebab banyak gila gambar yg aku snap, tak kira secara sukarela mahupun candit. Almaklum je la, aku dinobatkan sebagai paparazzi suatu ketika dahulu. Mungkin hanya seorang je paparazzi dalam dunia ni yg gune kamera Nikon L16 manakala yg lain dah sibuk dengan DSLR masing2. Pasrah je la sebab aku rasa snap gambar ni adalah suatu seni. Pakai kamera Kodak pun dah membawa erti yg terpesona jikalau gambar yg diambil tersebut indah macam gadis bertudung labuh. Ada kaitan ke?
Lepas tu, hobi sepanjang cuti pula, daku suka suki singgah sana sini dekat Flickr.com tapi agak disappointed lepas diorang semua dah banned user dari copy and paste mana2 gambar yg ada dalam web tu. Well, aren't they supposed to know that sharing is caring? Takpelah, yg penting photobucket.com dengan Google image tak berbuat sedemikian rupa. Kalau tak, aku dah tak boleh nak imagine macam mana internet pada 32 tahun akan datang. Semua akan berbalik kepada buku2 dalam perpustakkan kot? Sukanya~

*tahun ni terasa kamera CyberShot abah macam tak berguna je selain dari asyik menayang ke mana2 dengan gantung kat leher. kenapakah?

Friday, September 17, 2010

sebuah kritikan raya

Serius tak pernah terasa Hari Raya Aidilftri (HRA) yg semestinya kurang best berbanding tahun yg sebelumnya berdasarkan statistik yg dikeluarkan oleh adik daku. Apakah enigma kepada gejala tak meriah HRA ini memandangkan semua saudara daku sudah memberhentikan supply mercun mereka. Barangkali mereka telah berlagak dewasa walaupun pada hakikinya mereka lagi pendek dari aku. Tapi aku tinggi pun tetap kekanakan dan semestinya aku terasa sepi kerana tiada lagi dentuman meriam batang besi, entah mana budak2 kampung dapat dari mana. Apa yg pasti, aku turut bersekongkol dalam meletakkan karbaid dalam batang besi dan huru-harakan kampung halaman. Kini, semuanya tinggal kenangan. Tiada lagi letupan mercun ketupat, no more kanak2 berlari sana-sini sambil di tangan terhayun bunga api dan tidak lagi kedengaran budak mengerang kesakitan kerana salah main mercun. Yg ada hanyalah bau ketupat serta rendang yg memedihkan mata dikala kaum hawa sedang sibuk potong bawang dan seumpanya. Ada ke orang masak kuah kacang masukkan bawang merah sekali? Apa yg penting, aku tetap dapat memenuhkan isi perut selepas 30 hari berpuasa dan aku juga tak perlu risau kerana Jusmate Dr Rozmey untuk mengempiskan segala lemak2 yg terboroi dek penangan ketupat dan lemang yg penuh kolesterol ini. Yg lain sibuk jamah juadah, aku pula termanggu di depan ruang tamu sambil tangan asyik suap Almond London ke mulut dan ajaibnya, satu bekas kuih tu aku layan sorang2 tanpa backup sesiapa. Hebat. Inilah pencapaian yg terbaik pernah aku capai selama ini.

Sunday, September 12, 2010

la brujita de calculus

Masa tu lepas Maghrib, dan aku sempat berjemaah dengan Daus, Amri selepas lengkap dengan pakej berbuka secara berjemaah melalui iftar pihak masjid UKM. Senang cerita nak makan free di bulan Ramadhan yg penuh barakah ini. Aku sampai ke KTAMS dengan berbaju biasa dan beberapa nota Calculus yg aku sempat fotostat beberapa hari lalu sebagai reference. Budak2 yg lain siap sedia belek buku Anton tebal2 gitu. Aku terkesima seraya terkonfius seketika. Apa benda yg diorang nak bacakan sedangkan exam dah nak mula dalam 10 minit je lagi?
Barangkali hafal tahun terbit dan nama pengarang buku tersebut. Good luck eh kawan2ku sekalian~
Dah nak masuk dewan peperiksaan pun sesak jua tatkala bukan kami saja yg exam pada malam itu akan tetapi senior2 kami especially yg aku kenali dari PEMATRA dan Gabriel, budak kolej aku. Tapi ada ke student FST ambil paper Calculus juga? Aku teruskan mencari tempat duduk dan bergerak mengikut perancangan aku, Amri dan Daus sebelum masuk ke dewan. Setelah selesa mencari tempat duduk, rupa2nya Amri tersalah duduk di mana itu adalah tempat para senior duduk dan juga berlainan kertas exam. Pura2 membetulkan tempat duduk, maka kami pun beralih arah tanpa menoleh ke kiri dan ke kanan. Hancur segala plan kami dan sesungguhnya kami terlupa nak merancang plan B dan seterusnya kerana taksub dengan study Calculus berkenaan.
Tiba saja kertas diberikan, aku seakan2 sesak nafas walaupun penuh saja molekul2 oksigen dalam dewan berkenaan. Lecturer kuliah aku, Pn Helyna memberikan arahan. Aku tak ambil peduli, yg penting habiskan paper ni dan terus berhari raya bersama sanak saudara tercinta di kampung halaman walaupun tak terasa jauh pun Banting dari UKM tu. Soalan pertama: meruntuh jiwa dan perasaan daku. Kenapa susah sangat ni? Aku mula menulis apa saja yg terlintas di hati tanpa fikir logik akal. Soalan kedua, ada trigonometry, tapi sayang sekali, aku terlupa bawa kalkulator. Buku sifir pun tak diberi. Macam mana nak buat ni sedangkan aku bukan super genius maths. Aku pandang kiri dan kanan. Chinese belah kanan aku tak bagi peluang, tulis je tanpa henti. Budak sebelah kiri aku, roomate kawan aku time kat matrik dulu. Aku bagi isyarat minta kalkulator. Tapi dia selamba je tak perasan. Hampeh punya orang kiri dan kanan. Kebetulan, Amri duduk di belakang daku. Ingatkan boleh je gunakan peluang yg ada untuk meragut kalkulator milik beliau tapi sekali lagi aku tewas kerana beliau pun cuak2 kuku untuk melakukan sebarang tindak balas. Aku pasrah, terasa nak bikin babak Nur Kasih pun ada juga ketika saat masih genting. Aku main2 pensel, toleh kiri kanan, usha depan tapi tak pandang belakang dan melukis potret dekat kertas soalan. Hebat kan?
Dalam dua jam kemudian, ketua pengawas mengumumkan bahawa masa menjawab sudah tamat dan aku terasan nak angkat kaki awal2 tapi terpaksa bersabar sebab sabar itu separuh dari iman dan ketua pengawas dengan garangnya mengarah kami semua untuk duduk diam2 sehingga semua beredar. Aku mula mengayat lecturer tutor aku yg kebetulan lalu disebelahku dengan beralasan kunci motor aku tertinggal kat motor. Sebenarnya memang betul pun tertinggal. Akhirnya lecturer melepaskan daku kerana rekod bersih tak ponteng tutor setakat ini. Akhirnya, azab dunia dah lepas tapi lepas dapat result lagi seksa kot. Ouh, apa yg penting, aku, Amri dan Daus pergi karaoke sampai tak ingat dunia lepas tu. Daus kata senang nak release tension lepas exam ni. Emosi aku statik je, tak berubah2 jugak. Kenapa eh?

*Amri, Daus, hampa memang terbaek!!

Saturday, August 21, 2010

suka duka sebuah ptptn

Sebuah kisah duka dan lara. Semuanya tercoret di sini tatkala daku terjebak dalam lautan manusia siswa dan siswi akibat terlajak subuh serta sahur. Adakah semua ini malapetaka menyebabkan diri ini terpaksa menanti pada yg tak sudi sedang kakak wakil PTPTN dengan muka masam bak limau kasturi yg belum masak di depan rumah Mak Jah, memberikan tazkirah ringkas mengenai permohonan PTPTN tersebut. Aku terkesima seraya mengalihkan pandangan seketika terhadap gadis2 bertudung labuh yg sekian saja tiba lagi awal dariku. Mungkin acap kali mereka subuh berjemaah di masjid, bukan seperti diriku yg hanya di surau kolej Za'ba, tak jauh dari pintu gerbang UKM~
Aku hanya menanti dan terus menanti dikala aku berkasanova seketika memandangkan Abg Pan sibuk menyebarkan propaganda beliau di khalayak umum. Perut sudah berkeroncong kerana bulan Ramadhan sudah menjengah jauh ke tengah hari. Mana yg tak tahan, belum sempat bersarapan, mula membuka bungkusan yg berisi roti, cornflake, nasi lemak dan tak kurang juga chicken oblong yg bukan dibeli dari BBC. Aku mula memendam rasa. Walaupun Ain datang untuk menemani daku sehingga ke petang tapi itu tak membawa makna apa2 jikalau tiada Fara Deeba di sisi. Aku hanya mampu mengeluh kesah menunggu dan tepat pukul 2 petang, dan itu bermakna kelas Profesionalisme Dalam Kejuruteraan telah burn begitu saja. Maafkan daku wahai lecturer, tapi demi duit, aku sanggup menggadaikan attendance kelasmu. Kini, dengan muka tenang, pengawai PTPTN mengumumkan bahawa kedatangan dah penuh dan mengkehendaki kami pulang sebelum diusir lagi disepak terajang. Aku pulang dengan seribu kekecewaan. Ariff datang kepadaku dan kami berdua dah sepakat sehati sejiwa untuk ke pejabat PTPTN yg terletak di KL Sentral. Setibanya kami di sana, kelihatan ramai golongan beratur. Adakah mereka senasib dengan kami atau tidak? Terus daku menekan button untuk mendapatkan angka giliran. Sementara menunggu berpuluh lagi yang hendak diselesaikan, maka kami berdua mengambil kesempatan untuk berfacebooking seketika menggunakan komputer yg disediakan sebelum disergah oleh pengawai keselamatan di sana.
Kami terkesima lalu terduduk di tempat duduk yg disediakan di depan kaunter. Tak lama kemudian, ada seorang senior menegur kami, dengan khabarnya dari UIA dan sedangkan menjalankan soal selidik. Aku dengan senang hatinya menerima pelawaan abang tersebut. "Laman web dewasa yang anda selalu layari?". Aku terkedu. Apa punya questionnaire ni? Aku serba salah serta keseganan. Pipi aku pun dah blushing merah macam Girl's Generation tu. Abang tu tersenyum kambing je seraya mengucapkan terimas kasih selepas angka giliran kami disebut berkali2.
Aku mula melangkah dan duduk. Baru nak mengayat tapi terbantut sebab akak kaunter tu dah menunjukkan ciri2 beliau dah mendirikan rumah tangga tak kurang dari 7 tahun yg lalu. Aku mengeluh, Ariff mengharap. Aku mula bertanyakan tentang masalah kami ini dan kami berbincang seolah2 jumhur ulama' sedang bermuzakarah mengenai sesuatu maslahat. Lastly, setelah berdebat ala parlimen di situ, akak tu simply je kata, "sori lah, kat sini tak terima borang agreement tu. korang kena gak gi hantar kat wakil PTPTN kat U masing2 eh". Aku cuba untuk membidas tapi ini bukan gelanggang Raja Lawak untuk berbuat demikian. Aku dan Ariff saling berpandangan, terkecewa seketika. Duit PTPTN tak dapat sedangkan tambang KTM ke KL Sentral pun kami tanggung sendiri. Kenapa KTM tak buat free ride bagi sesiapa yg nak pergi pejabat PTPTN tu eh?

*lepas tu kami pun teruja main vending machine berdekatan pejabat tu. seronok :D


kembara identiti

Sebaik saja bulan Rejab melabuhkan tirai dan para umat Islam kian bersungguh menyambut kedatangan bulan penuh rahmat, yakni Ramadhan al-Mubarak, aku pula sibuk nak menyambut kehadiran motosikal baruku, biasa je, tak sehebat Yamaha 135 LC, namun tak juga seteruk Zaku Merah*. Aku kebingungan kerana dengan pantas saja aku dah boleh keluar masuk ke kampus dan lenjan sekitar Bandar Baru Bangi dengan sepuasnya. Maka terimiginasi seketika aku bershopping sakan dalam bazar Ramadhan dekat PKNS dan paling cikai sekali depan Shell Seksyen 6. Ouh, bahagianya tatkala angin bayu berpuput deras terhadapku. Tapi, sakit sekali pabila meter tangki petrol menunjukkan bacaan merah, menandakan tangki merasa haus melayan karenah daku untuk ke sana ke mari, bagaikan pak mat tempe excited dapat basikal baru. Aku perlu sedar, ini bukan basikal GT, malah BMX tapi sebuah motor, berenjin lagi berkaburator berjenama Honda. Duhai motor, kenapakah kau begitu meminta di saat aku kesuntukan pitis nak isi perut daku yg cinonet ini? Kau kejam! Kau zalim! Dalam keadaan aku beremosi, motorku tak juga bergerak sendiri dan tak juga bertukar jadi Autobots. Haih~
Dengan kehadiran motor itu juga, membuatkan aku belajar sesuatu akan erti kehidupan yg tak pernah daku jangkakan dalam kuliah Calculus Vector yg dasyat dari blog Kari Ngeri itu.

::sebuah erti lafaz cinta::
Dalam lagu KRU yg agak feymes masa aku darjah 2, Jangan Lafazkan kali ni betul2 teruji dengan test subject, kawan aku, satu fakulti, satu kelas, satu sekolah, satu kejiranan dan satu Malaysia dan daku yakin benar tiada siapa yg tidak sudi mengenali insan tersebut. Beliau memintaku menghantarnya ke suatu tempat dan diyakini kesahihan lokasi tersebut. Aku hanya menurut perintah memandangkan aku saja nak test power motor baru ni, sama ada boleh gerak jauh ke tidak dengan full throttle. Mula memasuki kajang, aku terpandangkan Sate Kajang Haji Samuri di Bangunan Dato' Nazir, tatkala masa itu baru saja fasa permulaan bulan Ramadhan. Dengan hati yg tabah, ku redah jua kawasan pekan Kajang dan mula memasuki lebuh raya Cheras Kajang tapi apakan daya, kami tersesat ke kawasan perumahan rumah idaman aku, Prima Saujana. Bagaikan dalam lamunan, member aku suruh maju ke hadapan seraya menerjah dengan berani ke lebuhraya Kajang-Silk. Semuanya menjadi mudah apabila terdapat signboard menuju ke Putrajaya. Tak semudah yg disangka kerana kami menempuh kembara halangan dikala kami terlepas ke suatu simpang lantas kami terpesong dari jalan yg benar. Nasib baik ada guard room di kilang Petronas membawa kami kembali ke jalan yg benar. Maka, member aku kali ni temui cinta sebenar tatkala mereka bagaikan Ribena dan Lemon, ianya merupakan gabungan mantap gitu dikala aku sedang enak tertidur dalam surau ditemani abang2 Afrika serta anak mereka yg berkeliaran dalam bahasa yg aku kurang fahami.

::makna hidup::
Kali ni aku drive seorang diri nak pulang ke rumah, tapi jahat sikit, aku cuba lari dari Jaulah tempatan dengan alasan mak aku dah masak special di rumah, nanti kesian Uncle Chong sebelah rumah kene habiskan. Dalam suku perjalanan mencecah simpang ke JB, hujan mula lebat membasahi diriku yg terkapai2 kesejukan dan arus kedinginan yg hebat. Aku terus pulas throttle, mencari2 tempat berteduh yg ada. Jumpa dan apa yg aku kagum, big cruiser Naza pun behenti berehat menanti hujan teduh. Aku terkesima. Jaket UKM hitam aku dah basah lencun, nak sarungkan terasa macam sarungkan baju sejuk eskimo yg kena jemur di ampaian kt Malaysia je. Tak lama aku lepak dan aku cuba mencuri masa walaupun aku tahu sangat mencuri itu adalah salah, dengan membaca notes calculus yg sememangnya tak pernah ku fahami. Kenapa calculus tu susah sangat nak faham? Macam mana nak menjamin kebahagiaan antara daku dan calculus jika kami berdua saling tidak memahami? Ouh, tidak, ku tidak tegar sama ini sekali lagi. EX5 merah datang berhenti depan daku. Seorang India, dengan berpakaian kemeja nipis tanpa sweater itu nyata kesejukan. Lalu dibukanya baju dan di hempas pulas agar kering seketika. Terserlah keseksian badan beliau dan aku rasa bertuah kerana ketiadaan kaum hawa di situ, kalau tak, aku dah tak sanggup imagine sorang2. Seram siot! Aku mula2 buat tak tau je tapi abg tu dah tegur aku seraya aku senyum sokmo je. Dia suka sebab gaya aku seakan friendly. Dia keluh kesah kerana dia dari Melaka ke Ampang. Bile dengar Melaka je, aku tetibe teringat lak Zaty Faisol ngan Afiq kat sane dan perjalanan tersebut hanya mengambil masa 2 jam setengah tapi memandangkan hujan selebatnya dan memaksa dia berhenti dari tempat ke suatu tempat, ianya ternyata memakan masa selama 6 jam. Aku terkesima. Macam dari Puduraya nak ke Kepala Batas pun ada juga. Dia terpaksa berhenti kerana dia membawa surat2 dari pejabat majikan di Melaka. Takut basah surat2 tersebut katanya. Dia mengeluh aku memerhati dengan pandangan sarwa. Adat kehidupan, begitulah rencahnya walaupun aku tak pernah hantar mana2 surat melainkan kad raya.

::kena psycho::
Aku teruskan perjalanan lagi ke hadapan dikala hujan semakin renyai2 dan hanya gerimis di lautan. Abg tersebut dah nasihatkan diriku supaya nantikan hujan tu betul2 dah berhenti sebelum bergerak, sebab dia dah berpengalaman terpaksa berehat selama 4 kali berturut, dari Melaka. Dalam 10 minit kemudian, masa tu aku dah sampai simpang ke Seri Kembangan dan kelihatan signboard RNR Serdang, tak berapa jauh dari situ walaupun aku agak rabun serta visor cap Bogo menghadap medan visualku. Dengan tidak diduga dan aku seolah2 musafir di ribut taufan, hujan turun dengan selebat2nya membuatkan daku kuyup sekali lagi. Aku singgah ke RNR Serdang kerana aku tiada pilihan lain dari menggadaikan jaket UKM daku yg basah lagi berat dek density air hujan amatlah tinggi berbanding dengan petrol Primax di Petronas berdekatan. Ada seorang abg lagi sedang menanti hujan reda, muka kelihatan seperti Syafiq Mustafa, member aku masa di matrikulasi dahulu kala, cuma matured sikit, tak banyak. Aku dengan excited seraya menegur, abg tu agak terkejut dengan reaksi spontan diriku dan mula tersenyum kambing. Segalanya berjalan seperti biasa sehinggalah~
Abg tu mula menanyakan kurier daku, dengan mengenakan jaket UKM, abg tu membuat tafsiran bahawa aku adalah staff di sana. Kenapa la dia tak kata aku salah seorang professor muda di UKM? Kesian kat aku ni menanti jawapan yg tak pasti. Amat tak relevan. Aku mengaku diriku sebagai student Mecky. Abg tu impressed lalu dia menceritakan kisah silam beliau di alam U di UiTM sebagai pemegang tersohor diploma dengan degree. Baru je grad 2 tahun lepas tapi masih lagi menganggur. Kesian. Abg tu sempat berkata, dia tersalah pilih course semasa diploma dan dia sangat terseksa selama 3 tahun malahan kena repeat setahun. Aku terkesima. Lantas dia cepat2 tukar course masa nak sambung degree tapi aku terkedu memikirkan 4 tahun terhabis begitu saja.

"kau amek engineering, memang bangga jadik student engineering, orang pandang kita, tapi, kau, betul ke kau minat? jangan jadi macam aku, bikin diploma 4 tahun sebab extend, pointer pun 2 something je kau tau tak, sebab aku rasa terbeban tak dapat tukar course, lepas habis je diploma, baru aku rasa lega dan alhamdulillah, aku pilih course mana aku suka masa degree, result pun boleh la dalam 3 pointer. better kau buat keputusan, cepat"

*aku masih lagi terkesima dikala hujan makin berhenti dan aku, tanpa segan silu, tak pandang belakang, terus salam abg tu dan pulas throttle sekuat hati.

Monday, August 16, 2010

puasa dan busy


Semakin hari semakin terasa bahangnya kesibukan seorang budak KJUT, maka dengan secara tidak ku sengajakan buat kali pertama pada bulan Ramadhan yg mulia ini, aku tak dapat nak cater blog ni buat sementara waktu seperti mana aku rajin mengepost seraya tak buat test JPJ masa cuti2 dahulu kala~
Ada apa dengan gambar di atas? Itulah diriku tatkala berada di UKM sementara mencari sesuatu yg lebih baik untuk ku adaptasikan selain dari menempek dalam bilik, merewang dalam facebook dan bermain dengan AutoCAD. Ouh, daku sayang sangat2 pada dirimu duhai AutoCAD, tanpamu hidupku sepi tanpa kata. Lepak, mencapab tak tentu arah, bersosial, gelak tawa, kutuk mengutuk, basuh baju tanpa mesin basuh Samsung, assignment melimpah ruah, dan berkasanova*. Itulah life aku sebagai insan kerdil dalam UKM, sesungguhnya sangat besar lagi memenatkan jikalau nak berjoging ria dari kolej Keris Mas ke KJUT lagi2 dalam bulan Ramadhan ini. Insya-Allah, amat mujarab bagi sesiapa yg tak mampu membeli produk Jusmate Dr Rozmey kerana asyik berjoli dengan modal PTPTN anda sekalian. Apa2 pun, tinggal 4 tahun nak struggle dalam UKM ni sebelum daku berangkat ke Uganda bagi menjalankan misi kemanusiaan terhadap binatang ternak di sana dan bagi budak2 fakulti lain, jangan dikau kerek2 seraya berhidung tinggi bak Eiffel Tower kerana dirimu akan graduate dalam jangka hayat 3 tahun lagi.
Walau apa pun jua, sempat juga ku ingin ucapkan selamat berpuasa dalam kesempitan mengejar kuliah sehinggakan ada yg terpaksa berbuka dalam dewan kuliah dan tanpa diduga, lecturer dah siap bawa bekal yg disediakan oleh para2 isteri mereka. Alangkah indahnya sebegitu rupa~

*aku je mampu berkasanova..haha

Thursday, August 12, 2010

gadis bertudung labuh

Kali ni aku terkedu melihatnya dari jauh, apatah lagi dari dekat walaupun dalam novel Alaf 21 banyak menyatakan degupan jantung kian kencang tatkala menghadapi saat tersebut, tapi yg peliknya, aku terasa tenang cuma aku blush seketika dan terus berjalan menghiraukan pandangan sarwa ke atas seorang muslimah yg kebetulan melintas depan daku selepas tarawih tadi. Cantik. Lemah lembut beliau dengan mengenakan tudung warna favourite diriku, pink lembut dan terasa ayunya menyerlah dikala tudungnya lembut dipuput angin, seperti diusik2 dan dia masih lagi tersenyum, walau bukan padaku ditujukan senyumannya itu. Adakah daku...?
Dia dalam AJK Jaksa biro kerohanian, ternyata memang wajib dia memilih ajk berkenaan sedangkan aku hanya diletakkan dalam AJK kebajikan sebab aku gatal2 pilih ajk berkenaan dan ajk kerohanian dalam pilihan kedua. Baru aku sedar kepentingan jawatan Naqib semasa di sekolah mahupun matrik dahulu kala namun ianya sudah berakhir dan kali ini ku harus berdepan dengan suasana baru, yakni, mari menjaga kebajikan pelajar dalam pentadbiran yg matrealistik sekalian~
Aku cuba mencari dia di facebook, tapi masakan seorang ustazah bertudung labuh mempunyai akaun facebook dikala mereka semua sudah melancarkan kempen anti yahudi dan mula memboikot segala produk yahudi dan sekufu dengannya. Aku terkesima namun pasrah sambil menempuh hari2 yg pasti dengan lambakan assignment malah berhadapan dengan lecturer yg tak pernah mengenal erti penat dalam hidup mereka. Semangat mereka ku kagumi sekali tapi tak ku sanggup berdiri tegak sambil membuka telinga dan pandang ke hadapan selama 2 jam berturut-turut. Aku terasa blur dikala mencari kepada persoalan ini. Layakkah daku untuk mereka?

"...perempuan yang baik untuk lelaki yang baik..."
[An Nur:26]

Aku merenung panjang erti sebuah ayat tersebut. Dalam maknanya dan adakah aku seorang kasanova bakal bertemu gadis pisau cukur? Oh, ku harap semua ini dapat dijauhkan sama sekali dan impian daku, memiliki sebuah keluarga bahagia seperti mereka di luar sana. Insya-Allah, walaupun sekadar blue print lagi~

Tuesday, August 3, 2010

sebuah kad matrik

Rashid Sibir bikin drama dalam hati ada cinta, tapi jiran2 saya kata dalam hati ada perasaan, mak saya kata cinta itu datang dari hati, tapi Ustaz bagi tazkirah dekat surau kolej Pendeta Za'ba kata dalam hati kena ada Allah, Rab kita. Aku terdiam seraya tak mampu berkata2 dikala malam semalam, lepas solat Maghrib berjemaah, lidahku kelu dan suara terasa gagap sedangkan selama ini aku dah biasa melakukan peranan sebagai pembaca taklim. Maha suci Allah.
Dikala suatu pagi, daku mengenakan sebuah jaket KJUT, yg pada mulanya aku anggap sebagai jaket lame sebab tak sehebat jaket FPI mahupun FSSK, yg berwarna hitam lagi ada print di belakangnya. Ku terharu walaupun dewan kuliah tak pasang aircond menyebabkan daku berpeluh seolah2 bermandi di Desa Water Park di pagi hari, tanpa berendam. Suasana indah permai di kala lecturer di depan umpama cacing kepanasan seraya budak2 dah gunakan nota kuliah untuk mengipas2 kiri dan kanan bak cheer kolej Ibrahim Yaakob. Dalam setengah jam kemudian pabila peluh jantan mula memercik di dahi, aku cuba berimaginasi jikalau Ariff Putra ada sekali di sebelah daku walaupun pada hakikatnya beliau di kuliah JKAS masa kini. Daku keletihan.kemengantukan.apatah lagi kebosanan dek ketidak fahaman yg melampau menyelinap sanubariku. Aku teringat kuliah Profenialisme Dalam Kejuruteraan dimana lecturer telah menegaskan bahawa tiada gunanya students faham apa yg diajarkan apabila masuk kuliah, seraya, Daus yg kebetulan itu duduk bersebelahan dengan aku, membuat serangan balas dengan mengeluarkan statement, "..kalau masuk kuliah tah faham, baik duduk dalam bilik baca slideshow ni je, sama tak faham.." diselangi beberapa carutan selepas itu. Aku tak kisah sebaik saja Farah Deeba kebetulan duduk di row daku, sebelah 3 seat dari daku. Bahagia tapi ku control macho dikala dalam kuliah, ternyata kemaskulinanku tak jelas kelihatan.
Berbalik kepada kisah tadi, berikut adalah first time aku pakai jaket KJUT ke kuliah, dan aku dapat merasakan aura bangga sebaik saja menyarungkan ke tubuh daku, dikala budak2 FTSM apatah lagi FST tidak terdaya mengalami apa yg aku rasakan tapi sayang aku lupa nak button up jaket tu, jadi ia kelihatan seperti tersembur keluar dimana disitu juga ku kepilkan kad matrik, dengan harapan kemas dan kejap. Segalanya berjalan dengan lancar tatkala ku rasakan kuliah itu hanya cukup syarat untuk lepas diriku dari ditahan untuk exam kelak. Dengan langkah yg agak perlahan dalam 5km/h, ku menuju ke tangga KJUT, dengan harapan berbunga untuk lepak di bilik.
Beberapa jam kemudian, ketika aku bersedia untuk kelas favourite daku, Kemahiran Menulis, aku cuba mencapai lagi jaket berkenaan dan ajaibnya kad matrik aku sudah tiada tersisip di situ. Ku mencari2 sekitar bilik dan sekufu dengannya tapi yg patah kali ini tak tumbuh kembali. Apakah dosaku? Apa yg pasti, ku kehilangan kad matrik!

*hilang kad matrik pun nak bikin cerita ke?

Thursday, July 29, 2010

kene tag?

Daku dah mula perasan akan kehadiran tentang budaya meng-tag kawan masing2 especially dalam komuniti sarwa bloggers baru2 ini. Keadaan menjadi lebih hangat dari biasa apabila salah seorang dari memberku, Ariff, mula terjebak dalam kancah tag berkenaan lalu menyebarkan budaya berkenaan kepada bloggers yg lain, tapi, aku mengecap nafas lega apabila namaku tidak di-tag sedemikian rupa. Aku tersenyum simpul sehinggakan suatu hari, aku juga tergolong dalam golongan berkenaan dikala cik Alyn Razman meng-tag daku. Apakah yg telah terjadi?

What is your name :
mak ayah bagi nama Mohamad Fareez Izwan, tapi nama manja saya Fareez je
*sambil berbuat muka suci di khalayak ramai

A four letter word :
AHAKS
*dengan lenggok gaya gedik berirama Melayu klasik

A boy's name :
Mutalib
*member daku dikala aku masih kanak2 yg masih suci lagi comel suatu ketika dahulu

A girl's nama :
Raudhah
*sebenarnya dah rancang nak bagi nama my bakal daughter in future nama ni, tapi who knows kan kuasa Tuhan nak bagi juga aku seorang boy kelak

An occupation :
seorang budak KJUT yg amat suka merapu tak tentu hala lagi kacau gadis2 dalam dan luar UKM
*kadang2 tak sedar apa yg daku buat makan hati sendiri!

Something you'll wear :
jeans hitam lusuh lagi huduh~
*bile masa lak jeans ni bermuka2 bagi memastikan beliau masih bergetah dikalangan seluar slack malah seluar banyak poket?

A type of food :
kueytiaw kungfu
*Ariff, bila lagi mau pekena dekat sebelah Pak Din?

Something found in the bathroom :
SUBMARINE!
*siapa la lupa nak flush ni! =,='

A place :Bold
Kadoma, Zimbabwe
*penthouseku terbina di sana untuk honeymoon 10 tahun akan datang. agak2 wife aku sudi ke nak tag along?

A reason for being late :
"sorry prof, tadi makcik cleaner ajak gi date depan pusanika"
*sekali lagi aku terpaksa bermuka suci tatkala cari seat dalam kuliah di mana lecturer sedang blur di hadapan~

Something u'd shout :
dang it!!
*dikala lappy aku crash ketika aku mencuba nak format dan aku terpaksa waktu berjaga sampai pukul 4 pagi, tanpa Nusan

Something you drink :
Kickapoo
*ada vending machine bawah blok aku, dan perfect dikala nak quench thirst di pagi buta jaga tengah layan mimpi bidadari

A musical group :
Yovie dan Nuno
*tengah layan Menjaga Hati dikala menulis tag ini. ada kaitan ke?

An animal :
Kambing
*masa kat sekolah dulu ada cikgu aku suka mulakan ucapan dia dengan "weh, KAMBING kau!"

A type of car:
kalau boleh saya nak Subaru Impreza tapi Proton Saga BLN pun jadi la
*dengan nada order capati di marplay bawah Tasik Height Apartment lagi skema

A type of fruit :
Orange~
*ni sebab pengaruh The Annoying Orange yg menebal dalam sanubari diriku la penyebabnya, sesungguhnya tiada kaitan antara aku, dia dan buah oren di jalan sekitar Desa Tasik

TAG :
nak tau siapa pemenangnya?
ANDA!!
*padan muka kepada siapa yg ketiadaan kerja melawat blog aku..hehe

Thursday, July 22, 2010

oh kelab: UPSM~

Setelah mengesan kewujudan sebuah kompleks yg berhampiran dengan Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan(FSSK), maka, daku sebagai agen penyelongkar segala pelusuk setiap inci sudut dimensi bergegas ke kompleks berkenaan yg mampu membuatkan seluruh anggota badan berpeluh dan lebih malang lagi jika terlupa mengenakan deodorant Rexona. Di depan kompleks berkenaan, turunnya daku dari sebuah bas putih, terpampang tulisan PUSANIKA. Siapakah insan yg sudi memberi nama kepada kompleks berkenaan sehinggakan namanya kian menjadi buah mulut di kalangan penghuni kolej Za'ba serta kalangan student2 KJUT memandangkan lokasi KJUT amat jauh untuk dibandingkan dengan kolej Aminuddin Baki mahupun Burhanuddin Helmi sekalian.
Dikala siang tadi merupakan ekspo minggu persatuan, dimana para senior akan cuba melakukan yg terbaik untuk menarik kami, the freshies untuk masuk ke kelab2 yg ada. Macam2 ragam dan trick diorang buat, ada yg buat show, ada yg pandai pujuk memujuk. Aku just tersenyum simpul je tapi kelab Artisukma telah berjaya menambat perhatian daku dengan tarian zapin. Hajat hati berminat tapi terpaksa ku lupakan di mana aku sedar bahawa seluruh badanku umpama konkrit, keras lagi jitu. Jadi biarlah ku membawa diri menanti yg tak pasti.
Aku turun ke bawah di mana kelibat Syakir dan Shafiq jelas kelihatan menanti entah siapa. Aku mula mendekati dan Syakir mula promotekan ISIUKM, kelab yg beliau baru saja masuki semalam. Aku yg agak blur dikala baru tersedar dari lamunan yg aku menjadi seorang Ironman tertanya2, lalu mengekori mereka seperti terkena ubat guna2 dukun Pak Joko. Ade gadis bertudung labuh warna pink sedang duduk di kaunter pendaftaran. Aku terkesima lalu ingin mendekati mereka sekalian tapi kehadiranku tergugat apabila seorang lelaki berkopiah Haji mendekati daku dan bertanyakan kehadiran aku ke booth ISIUKM berkenaan. Siapakah gerangan lelaki yg cuba menghalang nawaitu ku ini? Ku perhatikan sekeliling dan dalam banner ISIUKM yg kemas tergantung, terdapat wajah lelaki tersebut terpampang jelas dengan gaya muka tersenyum bahagia di tengah2. Nampaknya, lelaki di depan aku ini adalah orang yg amat berpengaruh dalam organisasi tersebut. Beliau menerangkan konsep ISIUKM ini ditubuhkan, yakni memberi fahaman secara menyeluruh mengenai Islam kepada seluruh warga UKM. AKu hanya mengangguk tanda setuju setiap patah perkataan dari apa yg diucapkan. Malas nak berdebat memandangkan Piala Naib Canselor jatuh ke tangan Kolej Ibrahim Yaakob. Isi borang dan bayar, tapi kenapa mesti lebih RM 5? Bukan untuk lokek tapi salah kafe sebab mengenakan bayaran bagi nasi putih sepinggan serta lauk budu dengan budu.
Kemudian, aku beralih pada kelab Silat Cekak Hanafi. Simple je booth dia dengan dijaga rapi oleh dua kakak, dalam tahun 4. Aku pun serba salah nak panggil diorang kakak memandangkan muka2 diorang pun ada yg still cute macam Hello Kitty. Selepas berbicara sejenak, baru ku ketahuan bahawasanya akak berkenaan super juniorku di KMK malah akak tu juga seorang Kelantanese, tapi apa kaitannya dengan aku, seorang warga Kota Raya sekalian.
Duit RM 10 ku sekali lagi terbang begitu saja dan sebaik aku melepas wangku berterbangan, baru akak tu tunjuk kepadaku senarai apa yg perlu dibayar sepanjang 4 tahun aktiviti silat. Mahu tak cecah RM 350, sekali lagi membuatkan daku terkesima memandangkan aku tidak menerima apa2 imbuhan awalan ataupun akhiran buat masa ini. Hidup ini amat payah~
Pada lewat petang dikala ku ingin singgah ke Unikeb tapi akhirnya ku ditahan sekali lagi oleh akak2 booth UPSM tersebut. Apakah semua ini dikala hari kian lewat petang dan sekitar Pusanika tampak gelap. Akak tu macam biasa memainkan peranan beliau menerangkan pada daku dari A ke Z tentang aktiviti akan dijalankan tatkala sepanjang semester itu berlangsung. Tampak seperti kesibukan yg melanda sanubari tapi demi menjadi seorang fasilitator yg budiman sama sekali, maka akan daku berkorban apa saja walau Planet Namek kian musnah dibaham dinosaur skalian. Terus ku katakan setuju dan diselangi akad permohonan. Dengan sekali lafaz saja, ku bergelar ahli tetap tanpa gaji bulanan. Akak2 tersenyum simpul bagaikan bunga kertas yg menguntum. Hanya RM3 dan ku dapat rasakan kelab ini paling murah malah paling aktif sama sekali kerana belum apa2 lagi mereka dah mewajibkan kehadiran ahli baru dalam 3 hari lagi. Aku kebingunan seraya menginsafi apa yg ada. Nampaknya aku harus meleburkan duit pelaburan daku bagi kelab2 yg sebelum ini ku temui demi menjaga pointer daku dan insya-Allah, bawa dekan balik ke rumah.