Monday, December 13, 2010

ini test JPJ ke?

Dalam minggu lepas kot sampai aku pun dah terlupa tarikh yg sebenar daku menduduki test JPJ akibat lama sangat tak update blog ini. Macam biasa, aku test JPJ dekat SKEM, Gombak. Untuk pengetahuan korang sekalian, Gombak itu dah dikira dalam kategori negeri jajahan Selangor Darul Ehsan, itu apa yg berdasarkan aku baca dalam buku teks Geografi Tingkatan 3 dulu kala je. Betulkan daku andai kata aku tersilap kata. Dah lama sangat tak study Geografi sejak SPM, tetiba je terimbau kembali kenangan terindah time form 3 dulu.




key:
yg biru tu rumah aku, yg merah tu SKEM.


Just imagine kalau kene drive motor Wave tu sejauh ini sebanyak 3-4 kali dalam seminggu. Penat tahap dewa dengan minyak cepat je kering, lagi2 harga minyak RON 95 tu dah naik harga. Demi nak genggam lesen P kelas D tu, maka aku gagahkan jua kudrat ini, walau aku terpaksa mempertaruhkan nyawa sendiri.
Bukan nak mengarut, tapi ramai member aku syahid di jalan raya dengan Lebuh Ampang ni, sangat la sesak akibat construction di tengah jalan itu. Sampai bila nak siap aku pun tak tahu la, sebab aku bukan budak Civil. Pasrah je lah time nak mencilok sana sini walaupun pada dasarnya aku bawa motor macam daredevil. No risk, no fun.




Maka setelah tamat tempoh aku belajar, maka aku dengan tidak segan silunya pergi daftar untuk test JPJ. Time training dekat bukit je dah berapa kali mati enjin. Time parking pun berapa kali mati enjin. Time 3 point turn je tak mati enjin. Kenapa aku bawak kereta Viva mak aku tak pernah pula mati enjin. Eh, lupa pula. Kereta Viva mak aku jenis auto transmission. Bawa la macam mana pun, takkan mati enjin unless tutup ignition tu. Kering je la, sebab lesen L aku pun dah nak kiok hujung tahun ni. Kalau aku fail JPJ ni, maka aku kene repeat dari ceramah 6 jam lagi. Oh tidak, sangat membosankan. 
Time test JPJ tu, aku mulakan dengan test jalan raya. Kene drive kereta Viva tapi manual punya. Sesudah bagi salam dekat tester JPJ tu, maka aku mulakan dengan lafaz bismillah~ ...
Enjin mati sebab aku lepas clutch banyak sangat. Banyak ke? Sikit je la. Rupanya clutch Viva tu pendek sangat, susah nak balance lagi2 kaki aku yang sangat perkasa ini. Bawak dah lepas, walaupun kene maki je dengan tester JPJ tu. Mulut capoi sangat2, sampai nak bernanah telinga ni menahan suara beliau. Aku berdiam je, kalo melawan karang, tak pepasal aku kene balik SKEM dengan tester JPJ tu yg drive. So sad~
Time test dalam litar. Aku bernasib malang sekali apabila aku dapat kereta Kancil yg clutchnya pendek. Kenapakah? Apakah dosaku hingga diberi begini? Oh tidak. Dengan nada yang agak pasrah, aku mulakan ujian bukit. 1st try kantoi sebab terlajak sangat. 2nd try pula begitu. Sangat payah nak balance clutch sebab pendek sangat sampai JPJ yg jaga bukit tu asyik mengeluh je. Aku terkesima. Akhirnya aku lepas juga. Nasib baik tak kena suruh balik. Kalau tidak, berbulu nak bayar lagi untuk lesen penuh kelas D. Aku tak sanggup sama sekali. 
Alhamdulillah, parking dengan 3 point turn aku lepas dengan susah payah sekali akibat clutch pendek, sampai JPJ yang jaga depan tu asyik gelak2 je tengok aku. Apakah salahku sehingga diperlakukan begini?
Last, but not least, aku berjaya jugak dapat test card aku dengan catatan LULUS walaupun aku rasa aku bawak macam membahayakan. Hadoooihhh~

No comments:

Post a Comment