Wednesday, September 29, 2010

kamera dan gambar

Abah keluarkan CyberShot 12.1 MP beliau seraya meminta aku snap gambar abah dengan mak ketika bersalaman untuk hari raya. Seperti biasa, dengan lagak gaya seorang profesional tanpa DSLR D60, aku adjust balancing serta macro, dan tekan shuttle. Terpampang dengan skrin LCD 2.4 inci CyberShot tu. Cantik, tak macam Nikon Coolpix L16. Buruk habis, lepas snap je aku tak lalu nak tengok melainkan gambar gadis Tawakal dan seumpamanya.
Selalunya, dan kebiasaannya, aku suka save dalam folder PC di rumah dan kalau korang tengok, sure korang terpegun sebab banyak gila gambar yg aku snap, tak kira secara sukarela mahupun candit. Almaklum je la, aku dinobatkan sebagai paparazzi suatu ketika dahulu. Mungkin hanya seorang je paparazzi dalam dunia ni yg gune kamera Nikon L16 manakala yg lain dah sibuk dengan DSLR masing2. Pasrah je la sebab aku rasa snap gambar ni adalah suatu seni. Pakai kamera Kodak pun dah membawa erti yg terpesona jikalau gambar yg diambil tersebut indah macam gadis bertudung labuh. Ada kaitan ke?
Lepas tu, hobi sepanjang cuti pula, daku suka suki singgah sana sini dekat Flickr.com tapi agak disappointed lepas diorang semua dah banned user dari copy and paste mana2 gambar yg ada dalam web tu. Well, aren't they supposed to know that sharing is caring? Takpelah, yg penting photobucket.com dengan Google image tak berbuat sedemikian rupa. Kalau tak, aku dah tak boleh nak imagine macam mana internet pada 32 tahun akan datang. Semua akan berbalik kepada buku2 dalam perpustakkan kot? Sukanya~

*tahun ni terasa kamera CyberShot abah macam tak berguna je selain dari asyik menayang ke mana2 dengan gantung kat leher. kenapakah?

No comments:

Post a Comment