Monday, May 17, 2010

epy teachers day~



Up! Maka semua cikgu2 sekalian tak kira yg berada di pentas, di bawah mahupun dalam toilet barangkali mengangkat tangan, siap sedia untuk melafazkan ikrar. Termaktubnya mereka para pengajar setelah graduate dari maktab, UPSI dengan terikat dengan janji yg terlafaz. Bukan senang nak jadi seorang pendidik, dan dulu, aku pernah menyuarakan hasrat untuk menjadi seorang guru dalam subjek yg paling aku suka, Maths tapi apakan daya, restu mak ayah lagi penting. Aduih, terimbau kembali kenangan lama pula kat sini.
Kejap je, aku dah meninggalkan alam persekolahan hampir 3 tahun, kalau nak hitung. Segala yang aku telah aku pelajari selama 11 tahun sebelumnya tersemat di dada aku, kemas. Sehinggakan aku dah tak larat nanyi lagu Negaraku, tiap2 pagi kene berdiri tegak dan nyanyi dengan sepenuh hati walaupun aku bukan budak koir. Ada yang mengantuk sehingga mengeluarkan tone dear, peduli apa, janji tanggungjawab terlunas. Kali ini, 16 Mei tu datang lagi, seperti tahun2 sebelumnya, cuma kali ini aku hanya memerhati dari jauh, sambutan diadakan di sekolah lamaku yang berdekatan dengan rumah, tapi memori daku menyarung seragam sekolah masih segar dalam ingatan walaupun acap kali aku terlupa nama cikgu2 sekalian. Maaf banyak2, memori tak upgrade jadi 1 TB lagi.

*terjumpa Cikgu Jamaluddin tadi, dan syukur dia masih lagi aku walaupun pada awalnya aku tak berapa rapat dengan dia.

No comments:

Post a Comment