Sunday, May 2, 2010

adakah esok masih ada?

tengah sibuk mengacau para memberku sekalian di facebook, tiba2 sahabat dari SJI sergah aku di chat. Aku blurr sedangkan kami tak pernah nak bersembang apatah lagi bergurau senda sebegitu rupa. Namun, aku tidak tahu, ada berita disebalik itu, schoolmate aku since form 2 lagi, Izzat Anuar telah kembali ke rahmatullah pada pagi semalam. Aku terkedu, tak tahu nak berkata apa2 lagi dah, dan apa yg pasti member aku dah tiada lagi di muka bumi ini! Dah tak boleh sambut raya dengan dia apatah lagi kalau ajak, pasti ada kurang seseorang, arwah Izzat Anuar itu sendiri. Seharian aku down, memikirkan nasib kawan aku di alam kubur sekarang. Bagaimana rasanya berdepan dengan malaikat Allah dan kena interrogate macam2? Sungguh, aku seram sejuk bila terfikirkan perkara tersebut walaupun Aizat AF5 menyanyikan lagu Fikirlah.
Tiba2 fikiranku melayang kepada Ganesan, classmate aku pula since dari aku masuk SJI, dan dia yg paling suka buli aku dalam kelas, sebab aku jenis suka menyendiri masa mula2 masuk sekolah baru. Friendly dan terjal, tapi ramai selesa dengan dia. Aku pun masa tu tak mengerti apa yg specialnya mengenai dia tapi bila semakin lama di sana dan aku sendiri bergelar Johannian, aku hanya tersenyum simpul. Kami adalah satu family besar. Cubalah bandingkan kami dengan mana2 yg lain, aku berani jamin, pengalaman di SJI takkan sama walaupun aku lebih cintakan SMKBTS sendiri. Masa study week sebelum PSPM 2, aku layari facebook juga, dan aku terperasan wall post di wall kawan aku, "RIP for Ganesan, he is our hero...".
Aku terdiam, seraya menanyakan kawan2 SJI yg lain. Ramai yg mengiakan dan aku hanya mampu mengeluh dan down dikala exam menjelang. Dalam mindaku, terbentuk jelas imej Ganesan dan classmate aku dulu walaupun tanpa projektor. Nampaknya Tuhan lebih menyayangi kawan2 aku ini, semoga mereka mendapat ketenangan abadi.

*aku tertanya2, adakah esok masih ada untuk kita?

No comments:

Post a Comment